نهادهای کشاورزی و نقش آنها در تولید

«نهادهای کشاورزی و نقش آنها در تولید»

مقدمه:

در چرخه تولید محصولات زراعی و باغی و گلخانه ای موضوع افزایش عملکرد و سلامت محصولات از با اهمیت ترین عوامل است که در زنجیره فوق جهت دستیابی به این مهم دست اندرکاران امر کشاورزی و تولیدکنندگان وظایفی به عهده دارند. دست اندرکاران وظیفه تهیه و تدارک نهاده ها را به همراه آموزش استفاده بهینه از آنها و تولیدکنندگان وظیفه عملیات کاشت و داشت و برداشت و بازاریابی ایده آل را به عهده دارند. برای دسترسی به این مهم نیاز به فعالیت و صرف وقت کافی و بعضاً از خودگذشتگی حرف اول را می زند.

نهاده های کشاورزی و نقش آنها در تولیدات کشاورزی:

در بررسی وضعیت کنونی کشاورزی و مقایسه آن با دهه های گذشته با توجه به اعداد و ارقام موجود و ارزیابی افزایش کیفیت، محصولات تولید شده کاملاً به نقش و تاثیر نهادها از مرحله آماده نمودن زمین تا طی نمودن زمان کاشت، داشت، برداشت و انبارداری، بسته بندی و ارائه به بازار پی می بریم، هر چند وجود کلیه نهاده ها لازم این امر مهم است ولی نهاده های مرحله داشت که جنبه حفاظتی محصول را نیز به عهده دارند بسیار اهمیت دارد.

محصولات زراعی و باغی و گلخانه ای را در مرحله داشت عواملی نظیر آفات، بیماری ها، کمبودها و علف های هرز و … تهدید می کند.

توجه به آماده نمودن بستری مناسب کاشت، خصوصاً در گلخانه ها در کنترل بعضی بیماری ها و علف های هرز مهم است، استفاده از کودهای پرمصرف و کم مصرف در زمان کاشت و داشت و اطلاع از زمان و مقدار مصرف آنها ما را به سمت تولید محصول سالم هدایت می کند. استفاده از مواد بیولوژیکی به جهت تولید محصولات سالم هدایت می کند. استفاده از مواد بیولوژیکی به جهت تولید محصولات سالم در امر مبارزه با آفات در شرایط گلخانه ای و بعضاً مزارع و باغات نیز موثر است. ولی در خصوص مبارزه با آفات و بیماری ها و علف های هرز گاهاً ناچار به استفاده از سموم شیمیایی هستیم. استفاده از سموم شیمیایی با توجه به تنوع آنها در بازار دانش فنی را می طلبد.

انتخاب سم با در نظر گرفتن نوع آفت و بیماری و علف هرز، تعیین زمان دقیق سمپاشی با در نظر گرفتن آستانه زیان اقتصادی با انتخاب نوع سمپاش، دقت در تعیین و نصب نازل مربوطه، دقت در تهیه محلول سمی و انجام عمل کالیبره کردن سمپاش ها، دقت در عملیات سمپاشی در زمانی که عملیات سمپاشی صورت می گیرد ولی با این حال مسئولین فنی و تولیدکنندگان در فکر سلامت محصول تولید شده هستند. هر چند محصول سالم تری تولید شود سلامت جامعه را به دنبال خواهد داشت.

سمومی که جهت محصولاتی که مصرف تازه خوری دارند استفاده می شود در صدر سایر سموم شیمیایی قرار دارند (از نظر رعایت دوره کارنس در تولید سموم). در گلخانه ها که استفاده از مواد بیولوژیک جهت کنترل آفات به کار می رود، بحث سلامت محصولات تولید شده و مصرف کنندگان در اولویت است.

در خاتمه، توجه به موارد ذکر شده ضامن سلامتی مصرف کنندگان  و تضمین کننده جامعه ای سالم و دور از بیماری های ناعلاج و یا کم علاج می باشد که همت همه تولیدکنندگان عزیز را می طلبد.

ضمن آرزوی موفقیت برای دست اندرکاران امر کشاورزی خاطرنشان می سازد، شرکت فلزکار همدان تولید کننده دستگاه های سمپاش و ضدعفونی با استفاده از کادر مجرب و وسایل استاندارد مورد تایید در اروپا در کنار کشاورزان عزیز و زحمتکش در طول عملیات تولید آمادگی خود را اعلام نموده و جهت انجام بهتر آن سعی می کند ماهیانه با ارائه مقالات به روز شده راهنمای ارزنده ای برای همکاران بخش کشاورزی باشد.

منبع

مهندس امیر کلهر کارشناس بازنشسته کشاورزی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *